علائم خرابی هوزینگ گیربکس | مقاله جامع و تخصصی

علائم خرابی هوزینگ گیربکس | مقاله جامع و تخصصی
علائم خرابی هوزینگ گیربکس را می‌شناسید؟ خودروی شما هم دقیقا مانند لوازم دیگر در معرض خرابی و آسیب‌دیدگی قرار دارد. یکی از پیچیده‌ترین مکانیسم‌های یک خودرو، سیستم انتقال آن است

علائم خرابی هوزینگ گیربکس را می‌شناسید؟ خودروی شما هم دقیقا مانند لوازم دیگر در معرض خرابی و آسیب‌دیدگی قرار دارد. یکی از پیچیده‌ترین مکانیسم‌های یک خودرو، سیستم انتقال آن است که کارکرد آن به چند بخش کوچک و بزرگ بستگی دارد.

وجود هرگونه خرابی در گیربکس باید حتما توسط یک فرد متخصص شناسایی و برطرف شود. اما داشتن شناخت و دانش اولیه درمورد مشکلات مختلف جعبه‌دنده و همچنین شناختن علائم خرابی گیربکس، کمک زیادی در رفع مشکلات اولیه به شما خواهد کرد.

رایج‌ترین نشانه‌های خرابی هوزینگ گیربکس کدام‌اند؟

یکی از اجزای اصلی در سیستم انقال قدرت خودرو، دیفرانسیل است. دیفرانسیل یکی از ابزار‌هایی است که گشتاور انتقالی از سمت موتور را به دو بخش تقسیم کرده تا هرکدام از این بخش‌ها به صورت جداگانه یکی از چرخ‌ها را حرکت دهند.اگر خودروی شما دارای میل‌گاردان باشد، هوزینگ بعد از آن قرار می‌گیرد. اگر میل‌گاردان نداشته باشد، هوزینگ بعد از گیربکس قرار می‌گیرد.

وظیفه هوزینگ گیربکس

از اصلی‌ترین وظایف هوزینگ و چرخ‌دنده‌های داخل آن، تنظیم دور چرخ‌ها زمان دور زدن یا حرکت در میدان‌ها است. وقتی هر دو چرخ به کمک یک محور به یکدیگر متصل باشند، هنگام دور زدن چرخ‌ها روی زمین کشیده شده و باعث سایش و انحراف زیاد خودرو می‌شود.

به صورت کلی، نیروی موتور توسط کلاچ به جعبه‌دنده و از سمت گیربکس به واسطه میل‌گاردان به دیفرانسیل و بعد از آن از قسمت دیفرانسیل به پلوس منتقل می‌شود. با طی کردن این روند، چرخ‌ها به حرکت در می‌آیند.

زمانی که چرخش مساوی چرخ‌ها باشد، برای این که بتوان دو پلوس را به کمک یک گاردان حرکت داد باید آن‌ها را به کمک جعبه هوزینگ به هم وصل کرد. برخی دیگر از وظایف هوزینگ گیربکس در زیر آمده‌اند:

  • عملکرد دیفرانسیل به عنوان آخرین مرحله کاهش دنده خودرو.
  • انتقال قدرت به چرخ‌ها درحالی که چرخ‌ها با سرعت‌های متفاوتی می‌چرخند.
  • انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها.

در ادامه برخی از علائم خرابی هوزینگ گیربکس را بررسی خواهیم کرد.

1- روشن شدن چراغ چک

اولین نشانه در خودرو که مشخص می‌کند یکی از اجزای درون موتور به خوبی کار نمی‌کند، چراغ چک است. داغی بیش از حد گیربکس به دلیل وجود مشکل در سنسور‌های سرعت، سلونوییدهای گیربکس یا لغزش آن هستند.

2- روغن‌ریزی گیربکس

روغن گیربکس برای چرب کردن قسمت‌های متحرک در سیستم عمل می‌کند. همچنین از داغی داخل گیربکس که نتیجه اصطکاک است هم جلوگیری می‌کند. اگر روغن تیره رنگ باشد، باید حتما آن را عوض کنید.

3- لغزش چرخ‌دنده‌ها

یکی دیگر از علائم خرابی هوزینگ گیربکس، لغزش چرخ‌دنده‌ها در موارد زیر است:

  • افزایش غیرطبیعی دور موتور در دقیقه.
  • قرارگیری دنده به صورت ناگهانی در حالت خلاص.
  • حرکت به دنده پایین زمانی که سرعت در دنده بالا ثابت است و خودرو به صورت ناگهانی بدون تغییر سرعت، دنده را به پایین تغییر می‌دهد.

لغزش چرخ‌دنده‌ها باعث بروز اتفاقات خطرناک و حادثه می‌شود. در نتیجه باید حتما در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی کنید.

4- تغییر صدای خودرو

اگر هنگام رانندگی صداهای غیرعادی به گوشتان می‌رسد، یکی از دلایل آن خرابی گیربکس است که در اصطلاح به آن زوزه کشیدن گیربکس می‌گویند.

اگر خودروی شما صفر است، این صدا می‌تواند به دلیل پایین بودن کیفیت گیربکس باشد. در هر صورت باید این مشکل را با یک تعمیرکار متخصص درمیان بگذارید.

5- پایین آمدن قدرت کافی موتور

یکی دیگر از علائم خرابی هوزینگ گیربکس، عملکرد پایین موتور است که باعث می‌شود خودروی شما قدرت کافی را نداشته باشد. این مشکل می‌تواند بر اثر فرسودگی قطعات داخلی یا نشتی روغن گیربکس به‌ وجود آید.

6- بوی سوختگی در خودرو

زمانی که بوی هرگونه سوختگی در خودرو حس کنید، نشانه وجود مشکلی در سیستم خودروی شما است. در اکثر مواقع، این بو نشانه بروز مشکل در گیربکس است. معمولا داغی بیش از حد واسکازین یا همان روغن گیربکس علت این بو است.

7- تأخیر در عملکرد گیربکس

عمل نکردن گیربکس یا به‌ وجود آمدن تأخیر در عوض کردن دنده، یکی دیگر از مشکلات رایج در گیربکس است. در حالت کلی، سیستم جعبه‌دنده به گونه‌ای تشکیل شده که راننده بتواند به راحتی دنده را عوض کند. اگر شما هنگام تعویض دنده احساس می‌کنید که گیربکس واکنش مطلوب را ندارد، باید بدانید که گیربکس دچار مشکل شده‌است.

8- اختلال در کارکرد کلاچ

به خوبی کار نکردن کلاچ یکی دیگر از نشانه‌های خرابی گیربکس است. اگر هنگام گرفتن کلاچ باید پایتان را زیاد بالا ببرید یا به راحتی کلاچ آزاد نمی‌شود، احتمالا با مشکل در گیربکس مواجه هستید.

جمع بندی

گیربکس یکی از اصلی‌ترین اجزای درون سیستم خودروی شما است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرده و درصورت بروز هرگونه مشکل به سرعت آن را برطرف کنید. سایت تعمیرکار معتبرترین سایت برای مراجعه جهت بررسی و رفع خرابی مشکلات مربوط به هوزینگ گیربکس است. شما با مراجعه به سایت تعمیرکار به راحتی می‌توانید مشکلات خود را در زمینه خرابی خودرو برطرف کنید.

 


لینک کوتاه https://www.honaremana.ir/news/191968
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.